jump to navigation

6-pakkides olevatest kingitustest jaanuar 22, 2013

Posted by reklaamivalve in Uncategorized.
Tags: , ,
trackback

OLYMPUS DIGITAL CAMERAErinevad õlletootjad (nii Saku kui ka A Le Coq) on viljelenud kampaaniaid, mille käigus on 6-paki ostjal võimalik saada ka mingi lisaväärtuse. Enamjaolt on tegemist muusikaplaadiga, mida ongi võimalik saada ainult nende õlut ostes.

Teadaolevalt sätestab Reklaamiseadus, et reklaam ei tohi sisaldada teavet, et “alkoholi ostmisel saab või on võimalik saada tasuta või tavapärasest väiksema tasu eest kaupa või teenust.” Esitasime novembris kaebuse A Le Coq-i 6-pakkide ja nende reklaami osas, mis lubasid saada Orelipoisi plaadi koos õlu ostmisega.

Tarbijakaitseameti seekordne vastus pani teemale veidi pikemalt mõtlema. “Haldusmenetluse tulemusel on A-le Coq Music Box viimane reklaamklipp eetris muudetud kujul, milles puudub viide alkoholile. Tegemist on sponsorklipiga, mis reklaamib A. Le Coq-i poolt produtseerinud plaati, mida on võimalik osta eraldi veebipoest,” teatas TKA.

Kuid plaadid jäid ikkagi 6-paki sisse. Kuidas TKA sellesse suhtub? “Müügipakendi märgistust plaadi osas ei saa Tarbijakaitseamet lugeda reklaamiks ning otseselt ei ole keelatud ka lisaväärtuse kaasaandmine alkoholiga. Keelatud on üksnes reklaam sellise teabega.”

Probleemne on meie hinnangul tõlgendus, et “Müügipakendi märgistust plaadi osas ei saa Tarbijakaitseamet lugeda reklaamiks”. Miks mitte?

Tuleme tagasi definitsioonide juurde. Reklaamiseadus defineerib reklaami järgmiselt: “reklaam – teave, mis on avalikustatud mis tahes üldtajutaval kujul, tasu eest või tasuta, teenuse osutamise või kauba müügi suurendamise, ürituse edendamise või isiku käitumise avalikes huvides suunamise eesmärgil.”

Läheneme sedakorda teemale alkoholitootjate endi huvidest lähtuvalt. Ütleme, et poes on kõrvuti Saku 6-pakk ja A Le Coqi 6-pakk. Ning A Le Coq-i 6-paki ostmisel on sul võimalik saada lisaks õllele ka toreda Eesti muusiku plaat. Kas see “teave” ei ole seal mitte selleks, et oma “kauba müüki suurendada”? Ehk, kas see automaatselt ei toimi just selle toote reklaamina?

Lähenedes veel ka rahva tervise vaatenurgast, siis kui kõrvuti on tollesama A Le Coqi üksikpudelid ja plaadiga koos 6-pakid, kas see teave mitte ei innusta inimest ostma plaanitud 2 õlle asemel 6-pakki, mille tulemusel võib selleõhtune alkoholi tarvitamine plaanitust suureneda. Ja nii toimib selline teave saadava lisaväärtuse osas (mille saab justnimelt rohkema alkoholikoguse ostmisel) ka teabena, “mis on avalikustatud… isiku käitumise avalikes huvides suunamise eesmärgil”.

TKA tõenäoliselt rajaneb oma seisukohal Reklaamiseaduse järgnevale osale, mis selgitab, mida reklaamina ei käsitata. “Märgistust kauba müügipakendil. Müügipakendile kantud või kinnitatud reklaami ei loeta märgistuseks.” Niisiis taandub küsimus sellele, millist teavet tõlgendab TKA märgistuseks, mis ei ole reklaam. Meie väidame, et see mitte-reklaamina toimiv märgistus peaks sisaldama mingit infot, mis ei ole avalikustatud kauba müügi suurendamise eesmärgil. Selline märgistus võiks näiteks olla ka tootjapoolne vabatahtlik informatsioon tootega seotud riskide kohta. Mis informeerib ja annab lisainfot, kuid mille eesmärgiks ei ole kallutada tarbijat konkreetset toodet ostma ja eelistama. Plaadi lisamine 6-pakki toimib meie hinnangul aga selgelt reklaamina.

Nüüd aga taaskordse konkreetse rikkumise juurde. Seekord on 6-pakki lisanud kingituse Saku. Ning sedapuhku võis nende reklaamteksti leida ka Facebookist:

“Kuna suure tõenäosusega jõuluvana ei toonud Sulle ilusat e-kalendrit (no miks ta peaks, suht sürr kingitus oleks see ju ???), siis nüüd on tagumine aega see endale ise hankida. Praegu on viimaseid päevi poodides saadaval Originaalsed 6-pakid, milles sisaldub 6 karget Originaali ja 1 eriti originaale e-kalender.

Saku ladu on nüüdseks igatahes spets pakkidest tühi. Täna hommikul läks poodidesse juba uus laar tavalisi Originaali 6-pakke. Ainsad kalendriga pakid ongi vaid need, mis praegu poes kohapeal olemas. Kiirustage, seltsimehed unetud!

Saku Originaali 2013 kalendrit saab lähemalt piiluda siit:

https://www.facebook.com/sakuoriginaal/app_223756507757363

Kaebus Tarbijakaitseametile esitatud 22. jaanuaril.

Advertisements

Kommentaarid»

1. TKA ei näe 6-pakkides olevates kingitustes reklaami « Alkoholireklaamivalve Blogi - veebruar 6, 2013

[…] 22. jaanuaril Tarbijakaitseametile järelepärimise nende varasema seisukoha suhtes 6-pakkides jagatavate kinkide kohta. Lisaks esitasime ka uue […]


Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: